DN isolerade i Carema-affären

Posted on 9 juni, 2012

0


KRITIK: Det finns numera knappast någon tvekan om att Dagens Nyheter gjorde ett övertramp av stora mått, när de under hösten förra året drev sitt scoop kallat ”Carema-skandalen”. DN under chefredaktören Gunilla Herlitz egid påstod sig avslöja grova missförhållanden inom äldreboendet Koppargården som drevs av det privata vårdföretaget Carema Care. Drevet ledde bl.a. till att Caremas VD tvingades avgå och att företaget led ekonomisk skada när avtal sades upp. Den konstruerade skandalen fick mycket stort genomslag i media.

I december 2011 reste Expressen frågetecken kring DN:s påstådda scoop, men ballongen punkterades i april 2012 när Dagens Samhälle granskade affären. DN hade inget fog för sina anklagelser, och istället för att kontrollera lätt tillgängliga fakta, siffror och statistik förlitade sig DN på skvaller och smutskastning från människor som personligen tjänade på att Caremas rykte svärtades ned. DN:s huvudkälla var en sjuksköterska som befann sig i konflikt med Carema och var anställd hos Trygg Hälsa, en konkurrent till Carema. Det var också Trygg Hälsa som fick överta vården i Koppargården sedan drevet gjort sitt.

DN har fått utstå skarp kritik från praktiskt taget alla andra medier, inklusive dem i den egna koncernledningen. De enda som numera försvarar DN:s Carema-”scoop” är i stort sett bara DN:s egen redaktion, med Gunilla Herlitz som talesperson. Istället för att hålla sig till sakligheter och fakta i kritiken har man valt att försöka misstänkliggöra Dagens Samhälle genom spekulationer om att tidningen skulle vara ”köpt” av Carema och offer för pr-konsulter.

ÅSIKT: Det som är glädjande och ganska unikt i denna historia, är att svenska medier har valt att offentligt granska en kollega och komma med skoningslös kritik.

Vad var det för önsketänkande som gjorde att den falska nyheten alls kunde planteras i DN:s redaktion och i mediavärlden i stort? Svaret är nog ganska givet: Den påstådda skandalen kring ett privat vårdföretag tilltalade en journalistkår som erkänt är vridna åt vänster och Miljöpartiet. Detta var en utsökt godbit för alla som ville svartmåla privatiseringen i ett moderatstyrt Sverige. Carema-affären är antagligen det värsta exemplet hittills på det som har kommit att kallas kampanjjournalistik.

Fler källor och vidare läsning: Eskilstuna-Kuriren / Newsmill / SvD

Annonser
Posted in: Kritik