Praktikant utpekades felaktigt som dråpare och kopplare

Posted on 9 juni, 2012

0


KRITIK: Pressens opinionsnämnd (PON) meddelade 8 maj 2012 att man fällt tidningen Folket för en huvudnyhet de publicerade i september 2012, med rubriken ”Kommunen samarbetar med bedrägeridömd”. I artikeln påstods att den utpekade förutom bedrägerier hade dömts för dråp och koppleri. Personen — som dessutom bara var anställd som praktikant vid kommunen — har ett belastningsregister, men är i alla fall inte dömd för dråp och koppleri.

Tidningen Folket har tagit bort artikeln från sin hemsida. PON:s beslut och motivering kan läsas här. Tidningen Folket är en lokaltidning i Eskilstuna, ”lillebror” till Eskilstuna-Kuriren. Båda tidningarna har samma ägare.

Annonser
Posted in: Kritik