Anna Bäsén och pressetiken, del I

Posted on 19 juni, 2012

1


KRITIK: Expressens medicinreporter Anna Bäsén lägger stor energi på att driva en fråga som hon verkar ha ett stort personligt intresse av: att ge LCHF-dieten dåligt rykte. Anledningen till denna fixering kommer att stå klart i nästa inlägg, ”Anna Bäsén och pressetiken, del II”.

23 aug 2011 publicerade Expressens hälsosida en alarmerande artikel, som också slogs upp på löpsedlarna: Fettdoktorn avslöjas av blodsockertest. Artikeln gjorde gällande att ”fettdoktorn” Annika Dahlqvist sannolikt fått diabetes. Nyheten var falsk men hälsosidans redaktör Anna Bäsén bad inte om ursäkt för övertrampet.

Dr Dahlqvist har blivit känd som den som introducerade LCHF-dieten i Sverige, en modifierad variant av Atkins diet som går ut på att skära ned på kolhydraterna till ett minimum. Proteiner och fett är det dock fritt fram att äta, inklusive mättat fett. Denna diet betraktas ofta som kontroversiell eftersom den emotsäger Livsmedelsverkets riktlinjer. Dietister och nutritionister har i flera decennier hävdat att fet mat bär skulden till fetma, diabetes och cancer, en uppfattning som dock har blivit alltmer ifrågasatt sedan millennieskiftet. En serie artiklar i tidskriften Science vittnar om att ämnet är i gungning, och att de gamla kostråden kanske inte var så väl underbyggda som de påstods vara.

Expressen hävdade att deras uppgifter kom från Annika Dahlqvists egen blogg. Hon skrev där ett inlägg över ett halvår tidigare (21 jan), där hon hade testat sitt eget blodsocker efter att ha ätit druvsocker. Hon fick då förhöjda blodsockervärden, men hade också en förklaring till detta: De förhöjda värdena berodde på att hennes kropp var ovan vid kolhydrater. Om hon lät kroppen vänja sig vid kolhydrater under några dagars tid, skulle värdena bli normala. Fenomenet är välkänt bland förespråkare för lågkolhydratdieter, vilket också Kostdoktorn Andreas Eenfeldt utreder på sin blogg.

För att överbevisa Expressen såg Annika Dahlqvist till att vänja sin kropp vid ett högt intag av kolhydrater under en veckas tid, och gjorde om testet. Det visade sig då att hennes värden var helt normala — hon hade inte diabetes.

Expressen tog aldrig avstånd från sin falska och kränkande ”nyhet”, det enda som skedde var att tidningen 18 sept 2011 på sid. 23 publicerade en notis som lät meddela: ”Fettdoktorn Annika Dahlqvist kan andas ut — hon har inte diabetes.” Notisen publicerades bara i papperstidningen, medan Expressens ursprungsartikel ligger kvar på nätet.

Annonser
Posted in: Kritik